Sidor

onsdag 10 mars 2010

Fobier finns det många av

Tror alla har något som de är rädda för lite grann som en fobi. Den här fobin kan vara starkare eller svagare. Vissa klarar man av men känner bara lite obehag medan ibland får man ångest och springer så fort som benen bär.
.
Jag har lite av dessa fobier:
.
Autofobi - Ensamhet
Jag tycker inte om att vara ensam och det känns lite panikartat till och från. Så det är inget jag inte klara av egentligen men föredrar att ha sällskap av något.
.
Talofobi - Rädsla för att bli levande begravd
Har väl aldrig lyckats direkt hamna under jorden men att bara kasta ett täcke på mig och lägga tryck kan resultera i att jag blir panikslagen.
.
Klaustrofobi - Slutna utrymmen
Ibland funkar det bra att sitta i ett litet rum och ibland inte. Beror på om jag blir distraherad av någon eller något. Hissar hade jag väldiga problem med när jag var liten men det är ingen större fara nu.
.
Araknofobi - Spindlar
Gäller bara de där små äckliga spindlarna. Det stora finner jag mera intressanta. Hur konstigt låter inte de?
.
Coulrofobi- Clowner
Tror denna är värst för mig. Clowner, hemska saker. Finner inget roligt med de alls. Jag vart rädd genom att jag var på cirkus när jag var kanske 5-6 år gammal och somnat. När jag slog upp ögonen stod en clown framför ansiktet. Jag skrek så högt och länge att mamma fick gå ut med mig från tältet. Ser jag en clown nu så försöker jag ta mig därifrån eller blunda. Men pulsen ökar snabbt och ja, lite panik sådär.

Inga kommentarer: