Sidor

tisdag 2 mars 2010

Saker som man bara hör

Ligger och kollar på The doctors på tv. De pratar om olika kroppstyper som kallas somatyper. Används ganska flititg i USA och det finns tre olika:
..
Mesomorf
Stor förmåga att bygga stora och starka muskler
Relativt liten förmåga att lagra fett under huden och i musklerna
"Kantig" kroppsform med smal midja, breda axlar samt muskulösa armar och ben

Ektomorf
Liten förmåga att bygga stora och starka muskler
Liten förmåga att lagra fett under huden och i musklerna
Smal kroppsform

Endomorf
Relativt stor förmåga att bygga stora och starka muskler
Stor förmåga att lagra fett under huden och i musklerna
Rund kroppsform


Men man kan också vara en blandning alltså några procent av varje. Jag började funderar på vad jag var och kom fram till jag är nog en blandning mellan Ektomorf och Mesomorf. För jag kan bygga muskler och jag har ju aldrig tränat liksom seriöst på ett tag så det visar sig väl snart om jag kan få starka muskler iallafall.

Och kom då fram till att Jens är en Mesomorf fast han bygger inte så stora muskler på en gång men det kommer.

Inga kommentarer: