Sidor

tisdag 15 juni 2010

Ändra syn


Läste en artikel i Aftonbladet idag och jag vart lite fundersam. Dels för att artikeln handlade om att killar viss sörjer när ett förhållande tar slut men att de visar de inte lika väl som tjejer. Först tyckte jag att det var väldigt fördomsfullt att killar är känslolösa och att kvinnor är dels svaga och vågar ge utlopp för sina känslor.
.
Jag vet av egen erfarenhet att killar känner precis de som tjejer gör men att de inte enligt bilden av hur en man ska vara inte vågar visa de. Det är pinsamt och en svaghet för en kille att gråta har jag hört killar säga till mig då jag frågat om varför de oftast gömmer sig när de gråter. När jag ser en kille gråta framför mig ser jag de som en styrka och som ett tillitsbevis. Han vågar visa sin svaghet och de är styrka i sig och att han gör de inför mig de kan man ju inte låta bli att bli lite smickrad av.
.
Men enligt den här studien så är det killarna som får det största slaget rent psykiskt och en förklaring kunde vara att; " de unga männens kärlekspartner oftast är den främsta källan till intimitet i motsats till unga kvinnor som är mer benägna att ha nära relationer med sin familj och sina vänner"
.
På ett sätt tycker jag att de stämmer, iallafall på vissa killar och de kanske är dags att den där masken som killar ska bära borde försvinna.

Inga kommentarer: