Sidor

måndag 7 maj 2007

A Second Chance.

Man brukar säga att alla människor förtjärnar en andra chans, men ibland säger man att man inte gör det.

Vem bestämmer att personen i frågan förtjärnar en andra chans eller inte?

Att man redan är dömd efter det som har vart, det förflutna som man bär på, dom misstagen som man har begått. Vem har sagt att en människa inte kan förändra sig till det bättre eller kanske till det sämre? Vi människor är så snabbdömande, efter redan första anblicken vet vi, vad vi ska tycka om den personen. Men det första intrycket stämmer ju inte alltid, men man ändrar ändå inte sin uppfattning. Jag vet inte vad folk tänker om mig första gången dom såg mig, det är någ ganska blandat hur dom kände inför mig. Vissa dom hatar någon från första stund eller så kanske de hatet kommer när man väl börjar känna personen. Jag försöker att inte döma människor för fort och om jag mot förmodan skulle göra det så kan jag oftas ändra åsikt. Men nu kommer vi in på det här om man förtjärnar en andra chans och vem bestämmer det isånnafall? Det måste ju vara den personen som dömmer som avgör om man ska ge hon/han en ny chans, men om man bara sabbar alla chanser man får. Hur många chanser ska man egentligen få? Man lär sig ju aldrig om man få nya chanser hela tiden, för om man verkligen hade lärt sig något av det hade man inte behövt en till chans, det är väl ganska logiskt?. Vi kan inte bara glömt det som vart och det kan ju vara svårt om man har blivit sårad, men man ska leva i nuet inte i det förgångna. Varför gå runt och hysa agg mot något/någon som kanske utspelade sig för två år sedan. Man mår ju inte bra av att traggla samma sak hela tiden. Man kan ju inte förlåta allt eller hur?. Men förlåtelse gör att man kan gå vidare. Hur blir det med det oförlåtliga, kommer man alltid att gå runt och tänka på det eller kommer man tillslut att bara glömma det. Men att glömma det är någ svårare än att förlåta. Jag anser att man kan förlåta personen men handligen som personen har begått är svårare.
...
Men när vet man att man inte har flera chanser här i livet?
Vi kommer alltid att såra någon, begå misstag och göra sånt som vi ångrar.
..
Tankar av Bengt

Inga kommentarer: